Adidas: "Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet"

Anderlecht wordt momenteel geconfronteerd met een storm aan kritiek omwille van de nieuwe uitshirts. Producent Adidas, die grotendeels de kleur bepaalde, reageerde nu. "Het is voor de jongere, modernere consument."

Adidas wil zoveel mogelijk fans bereiken en pakt daarom uit met een sterk paars en wit getint thuisshirt, maar wil met het uitshirt een andere doelgroep bereiken. "Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue", aldus marketingdirecteur Frank Basters bij Sporza. "We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn. In de tenues van toen zie je nog steeds de paarse accenten zitten."

De reacties hadden ze ergens wel ingecalculeerd. "Over smaak valt niet te twisten. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil. We begrijpen dat hoe extremer je gaat, hoe extremer de reacties ook zullen zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet. Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes. Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

Een pak fans houden niet van de nieuwe kleur, maar anderen dan weer wel. Vanaf zondag konden de fans de shirts online bestellen: "En er zijn al vele honderden shirts verkocht. Om echt te weten of het een succes wordt, moet je een deel van het seizoen door of een fandag afwachten. De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van. Wij proberen iets te doen dat binnen de eisen van de club zit: wat past bij een club, wat een bepaalde uitstraling geeft bij een club. Wat de club op bepaalde vlakken misschien wat jonger en diverser maakt, wat ook zeer aantrekkelijk is. Allemaal doelstellingen die de club ook heeft. En we denken dat we daarin geslaagd zijn. Dat er reacties komen, geeft aan hoe groot en mooi Anderlecht is."


Morren Motor

Nationale Loterij: "Naamsverandering van het Constant Vanden Stock-stadion 'zeker niet voor meteen'
LIVE op Sporza: Spartak Trnava - RSC Anderlecht
440-tal RSCA-fans zijn ook naar Trnava afgereisd
Vanhaezebrouck: "We weten wat we mogen verwachten"
Bornauw, Amuzu en Morioka hersteld
Bakkali valt uit met blessure
Trebel: "Ik focus nu weer uitsluitend op voetbal en ploeg"
Luc Devroe: "Adzic en Abazaj hebben tijd nodig om zich aan te passen"
Luc Devroe: "Verliezen tegen Standard maakt niet uit, Hein krijgt de tijd"
Hein Vanhaezebrouck: "Mijn spelers moeten nu maar bewijzen dat ze in alle omstandigheden kunnen presteren"
Lotto wordt sponsor van Royal Sporting Club Anderlecht
Luc Devroe: "Eigenlijk blij dat we Markovic en Mbemba niet haalden"
Devroe: "Geen creativiteit in de kern? Dat vind ik te ver gezocht"
Anderlecht verloor al twee keer van Trnava
Anderlecht moet Saelemaekers missen tegen Trnava
Najar: "Saelemaekers lijkt beetje op de jonge Najar"
Fans met de trein van Bratislava naar Trnava
Coucke niet mee met RSCA-spelers
Vanden Stock niet mee naar Trnava
Sébastien Delferière fluit topper Anderlecht - Standard

Meer nieuws...

Mobile Vikings
Hagaard
Argenta Kortessem