Adidas: "Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet"

Anderlecht wordt momenteel geconfronteerd met een storm aan kritiek omwille van de nieuwe uitshirts. Producent Adidas, die grotendeels de kleur bepaalde, reageerde nu. "Het is voor de jongere, modernere consument."

Adidas wil zoveel mogelijk fans bereiken en pakt daarom uit met een sterk paars en wit getint thuisshirt, maar wil met het uitshirt een andere doelgroep bereiken. "Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue", aldus marketingdirecteur Frank Basters bij Sporza. "We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn. In de tenues van toen zie je nog steeds de paarse accenten zitten."

De reacties hadden ze ergens wel ingecalculeerd. "Over smaak valt niet te twisten. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil. We begrijpen dat hoe extremer je gaat, hoe extremer de reacties ook zullen zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet. Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes. Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

Een pak fans houden niet van de nieuwe kleur, maar anderen dan weer wel. Vanaf zondag konden de fans de shirts online bestellen: "En er zijn al vele honderden shirts verkocht. Om echt te weten of het een succes wordt, moet je een deel van het seizoen door of een fandag afwachten. De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van. Wij proberen iets te doen dat binnen de eisen van de club zit: wat past bij een club, wat een bepaalde uitstraling geeft bij een club. Wat de club op bepaalde vlakken misschien wat jonger en diverser maakt, wat ook zeer aantrekkelijk is. Allemaal doelstellingen die de club ook heeft. En we denken dat we daarin geslaagd zijn. Dat er reacties komen, geeft aan hoe groot en mooi Anderlecht is."


Morren Motor

Marc Coucke: "Anderlecht wordt mijn professionele orgelpunt"
Hein Vanhaezebrouck: "Plezant werken met Luc en de voorzitter"
Anderlecht domineert het Belgische voetbal in de jeugdcategorieën
Abonnementencampagne voor seizoen 2018-2019
René Weiler trekt naar Saoedi-Arabische Al Shabab
Anderlecht wil tegen maandag Sels en Mbemba vastleggen
Spajic opgenomen in Servische voorselectie, Obradovic niet
Makelaar Trebel: "Dat is grote klasse van nieuwe directie, we zijn gecharmeerd."
Marc Coucke is 'fake news' grondig beu
"Verhaal Markovic is nog niet afgelopen"
Excelsior wil Faes nog een seizoen huren
Badji kan rekenen op interesse
Vijf miljoen euro voor Milic en Musona
Uros Spajic voor zes miljoen euro naar Krasnodar
Coucke: "We willen met dames schitteren in de Super League én in de Champions League"
Devroe: "Argentijnse topspits Facundo Ferreyra is een optie"
Devroe over Dendoncker: "We zijn met verschillende clubs aan het onderhandelen"
Ook Chancel Mbemba naar Anderlecht?
Leya Iseka wordt uitgeleend aan Oostende
Deschacht moet nog even geduld hebben

Meer nieuws...

Vitamed
Balans Sportswear
Hagaard
Argenta Kortessem