Adidas: "Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet"

Anderlecht wordt momenteel geconfronteerd met een storm aan kritiek omwille van de nieuwe uitshirts. Producent Adidas, die grotendeels de kleur bepaalde, reageerde nu. "Het is voor de jongere, modernere consument."

Adidas wil zoveel mogelijk fans bereiken en pakt daarom uit met een sterk paars en wit getint thuisshirt, maar wil met het uitshirt een andere doelgroep bereiken. "Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue", aldus marketingdirecteur Frank Basters bij Sporza. "We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn. In de tenues van toen zie je nog steeds de paarse accenten zitten."

De reacties hadden ze ergens wel ingecalculeerd. "Over smaak valt niet te twisten. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil. We begrijpen dat hoe extremer je gaat, hoe extremer de reacties ook zullen zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet. Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes. Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

Een pak fans houden niet van de nieuwe kleur, maar anderen dan weer wel. Vanaf zondag konden de fans de shirts online bestellen: "En er zijn al vele honderden shirts verkocht. Om echt te weten of het een succes wordt, moet je een deel van het seizoen door of een fandag afwachten. De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van. Wij proberen iets te doen dat binnen de eisen van de club zit: wat past bij een club, wat een bepaalde uitstraling geeft bij een club. Wat de club op bepaalde vlakken misschien wat jonger en diverser maakt, wat ook zeer aantrekkelijk is. Allemaal doelstellingen die de club ook heeft. En we denken dat we daarin geslaagd zijn. Dat er reacties komen, geeft aan hoe groot en mooi Anderlecht is."


Morren Motor

Teodorczyk en Kara terug van vakantie
Ryota Morioka mag vertrekken bij Anderlecht
Anderlecht volgt transfervrije Zweed
Ivan Santini: "Goede keuze om voor Anderlecht te tekenen"
Nieuw thuisshirt Anderlecht staat symbool voor verzorgd aanvalsspel
Nieuwe thuisshirt van Anderlecht
Galatasaray toont interesse in Kara
Dendoncker ook in beeld bij AC Milan
40.000 supporters komen in Brussel hulde brengen aan Rode Duivels
Kom vandaag de Rode Duivels toejuichen!
Herbekijk de knappe overwinning van RSCA tegen Ajax!
Roberto Martinez: "Zo zie je maar wat je kan bereiken"
Kompany: “Hadden we de finale bereikt, we hadden ze gewonnen”
De gouden generatie Rode Duivels heeft brons!
Anderlecht heeft trainer voor de reeks U12 gevonden
Ivan Santini: "Ik hoop dat ik straks scherp zal staan voor mijn team"
Henry Onyekuru: "Anderlecht speelt defensief voetbal"
Open bus voert Rode Duivels van Kunstberg naar Grote Markt
Dendoncker in beeld bij Atalanta
Tandem Santini-Dimata maakt indruk tegen Ajax

Meer nieuws...

Vitamed
Balans Sportswear
Hagaard
Argenta Kortessem