Bouwheer Eurostadion: "Mobiliteitsstudie en milieuvergunning vormen geen probleem"

Nu de Brusselse Ring pas in 2023 verbreed zal zijn, stelt Groen dat de mobiliteitsstudie voor het Eurostadion overgedaan moet worden. Bouwheer Ghelamco is niet ongerust. "Alles is voorzien. Als we volgend jaar kunnen beginnen, is er geen enkel probleem om het stadion af te krijgen", zegt Paul Gheysens van Ghelamco in De ochtend.



Volgens oppositieparlementslid Arnaud Verstraete  (Groen) in Het Laatste Nieuws zijn de mobiliteitscijfers gebaseerd op een Ring die in 2020 verbreed en afgewerkt is. De Vlaamse regering heeft enkele weken geleden die timing doorkruist. De werken beginnen pas in 2019 en duren vier jaar. Verstraete zegt dat een nieuwe studie nodig is.


Gheysen nuanceert: "Dat de Ring pas in 2023 zou verbreed kunnen zijn, was een bekend gegeven. Toen minister Weyts de verbreding bekendmaakte, heeft hij over vier jaar gesproken. En ze kunnen toch niet morgen beginnen. In ons scenario hebben wij altijd voorzien dat de verbreding pas zou klaar zijn in 2022 of 2023." Hij vreest geen vertraging door een nieuwe mobiliteitsstudie. "Op basis van dat scenario hadden wij een nota ter verduidelijk klaar. De berekeningen moeten absoluut niet wijzigen. De verbreding van de Ring ter hoogte van Parking C is er reeds. Wij dienen enkel onze inrit van het tunnelcomplex te verbinden. Het verkeer in het tunnelcomplex verloopt niet-kruisend zonder rondpunt of lichten en dus vlot."



Kwatongen beweren dat deze nieuwe mobiliteitsinfo de milieuvergunning het gevaar brengt. "Maar dat is niet zo. Dat was voorzien", is het korte antwoord van Gheysens.
"De situatie vandaag is dat de Ring 4.200 auto's kan aanleveren. Wij kunnen er meer dan 6.000 verwerken. Die rek zit erop. Dat hebben wij berekend en verrekend. Die nota's zijn aanwezig."



De werken aan de Ring zullen in volle gang zijn op het moment van het EK 2020. Zorgt dat dan niet voor problemen? Gheysens, die met Ghelamco ook het Gent-stadion bouwde, vergelijkt met Gent.
"De eerste match daar kwamen alle mensen op hetzelfde ogenblik toe. Dat was een probleem. Maar vanaf de tweede match kenden de mensen de catering en de hospitality en kwamen ze twee à drie uur vooraf. En dat is vandaag nog altijd zo. Als je van het scenario uitgaat dat iedereen altijd last minute probeert het stadion te bereiken, voldoet er nooit iets en ga je altijd die chaos blijven hebben. Wij hebben een scenario met catering voor 60.000 mensen van topkwaliteit en creëren een gezellige sfeer van rondhangende mensen. Wij ontvangen de mensen twee à drie uur vooraf en ze blijven ook twee à drie uur. De mobiliteit is dus gespreid."



Ondertussen is de eerste spadesteek nog niet uitgevoerd en over vier jaar moet het stadion er wel staan. Hoe zit het met de timing? Gheysens maakt een vergelijking: "We openen op 12 mei de Warschau Spire, een project in Polen. Een gebouw van 220 meter hoog en 100.000 vierkante meter oppervlakte. Iedereen zal erin zitten. We hebben dat gebouwd op 18 maanden."
De conclusie van Gheysens: "Als wij volgend jaar aan het stadion kunnen beginnen, is er geen probleem."

Sporza

eurostadion uefa rsca ghelamco

Kicker: "Bibberzege voor Bayern"
Trebel onzeker voor duel tegen Kortrijk
Deschacht en Coorevits zijn in het geheim getrouwd
Marc Degryse: "Aanpak Hein Vanhaezebrouck verdiende lof en respect"
Jupp Heynckes: "Zonder onze doelman was de score heel anders geweest"
Anderlecht was weer Anderlecht in het Astridpark
Trebel: “We spelen heel goed, maar we pakken alweer geen punten”
Gerkens: "Jammer dat de ref niet floot"
Vanhaezebrouck: "De scheids fluit bewust geen penalty, héél jammer"
René Weiler: "Ik heb mijn doelen bereikt bij Anderlecht"
Peter Vandenbempt: "Drie keer alleen voor de keeper en niet scoren, zo kun je niet winnen."
Sels: "Na de 1-1 dachten we dat we wedstrijd nog konden winnen"
Kums: "Niet enkel op Teo schieten"
Hein Vanhaezebrouck: "Efficiëntie in de Champions League heel belangrijk"
Anderlecht speelt zijn beste match maar verliest wel opnieuw

Meer nieuws...